Wednesday 4 June 2014

Cerita Cinta Ahmad Ammar


Salam alaik . Alhamdulillah dapat kembali menaip di ruang blog setelah sekian lama meninggalkan dunia blog ni . Entry kali ini saya nak berkongsi hasil pembacaan buku cerita cinta Ahmad Ammar . Masih segar nama pemuda hebat ini di bibir-bibir insan saat ini . Subhanallah selepas baca buku ini memang tidak dapat dinafikan lagi . Pemuda ini memang hebat . Perwatakannya , akhlaknya, ilmunya, semangatnya . semuanya membuatkan pembaca jatuh cinta dengan pemuda ini . Allah . 

Walaupun sudah hampir berbulan-bulan kisah pemergian pemuda ini namun baru kali ini saya berpeluang 'betul-betul' menghayati sejarah hidupnya yang digembar-gemburkan sahabat saya yang lain . Tahniah buat yang berjaya menghasilkan buku ini . Satu karya yang sangat baik dalam mengabadikan cita-cita seorang pemuda islam dalam hidupnya . Setidak-tidaknya ceritanya tidak akan pupus dari pengetahuan generasi akan datang .

Dalam buku ini permulaannya adalah surat cinta dari ibu ahmad ammar, kemudian diikuti ayahnya , kakaknya dan sahabat-sahabatnya . Allah . Penceritaan demi penceritaan . Perkongsian demi perkongsian yang jelas membuktikan pemuda ini sungguh luar biasa semangat menuntut ilmu dan semangat dakwahnya . Antara yang menarik dalam buku ini juga ialah ia banyak menerangkan tentang tarbiyah dan dakwah jemaah ABIM , Jemaah Hayrat , risalah an-nur dan lain2.Sungguh tidak dinafikan penjelasan yang baik yang mampu membuka minda insan mengenai jemaah ini . Setiap jemaah mempunyai cara dan matlamat tersendiri . Namun semuanya untuk Islam .

"Dunia Biarlah Berpenat , Akhirat tempat aku berehat"

Satu lagi yang menarik dalam kisah hidup pemuda ini adalah ketaatannya pada pilihan kedua ibu bapanya dalam menentukan tempat untuk dia belajar . Allah . Ayah dan ibu Pemuda ini juga membuka mata insan lain mengenai pentingnya mempraktikkan keluarga tarbiyah . Ramai yang hebat dipentas masyarakat berbicara soal dakwah , soal tarbiyah , soal siasah . Tetapi tidak dipraktikkan dalam keluarganya sendiri . Usaha yang sangat baik telah Encik Azzam laksanakan sebagai ayahanda yang akhirnya anaknya menjadi pencetus kebangkitan ummah . Ummah yang dulu lena , alpa , lalai . Pemuda ini boleh dikatakan berjaya mengetuk banyak pintu hati untuk keluar dari zon selesa . Kembali menebus maruah umat islam yang sudah tercalar dan dipijak-pijak .

Sungguh tak terkira berapa banyak air mata yang menitis mmbaca buku ini dari helaian ke helaian seterusnya . Sarat dengan semangat perjuangan . Buku ini buat hati ini tekad untuk istiqamah dalam perjuangan tarbiyah,dakwah dan siasah . Allah . Moga pemuda islam kini makin sedar akan tanggungjawab kami . 

"Ahmad Ammar merupakan anak yang saya niatkan , rancangkan dan persiapkan ke jalan dakwah . Walupun dia telah pergi  tetapi rohnya tetap hidup . Bahkan pemergiannya adalah sebuah kematian yang menghidupkan ." -Tuan Haji Ahmad Azzam - 





✿ Semoga Allah Redha Dengan Perkongsian Ini ✿

1 comment:

Anonymous said...

I want to to thank you for this fantastic read!!
I certainly loved every bit of it. I've got you saved as a favorite to look at new things you post…

my website; buy cheap viagra

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...