Tuesday, 8 October 2013

Merindui mereka :'(


Teringat pesanan ayahanda Man :'(
Wahai anakku,
Antara menangis dan marah - lebih elok memilih yang memilih menangis seorang diri daripada marah pada sahabat yang menyakiti hati engkau.

Sesungguhnya memarahi seseorang itu lebih memakan tenaga dan tidak mententeramkan hati atau memulihkan keadaan. Malah ia akan meninggalkan kesan pada hatimu. Sekurang-kurangnya air mata yang mengalir dapat membasuh jiwa dan membawa sedikit ketenangan. Ketika itu juga berdoalah pada Allah untuk memberi ketenangan dan kekuatan. Serahlah diriku padahnya.

Wahai anakku,
Ingatlah kadangkala sahabatmu perlu merasai kehilanga mu barulah mereka mengerti untuk menghayati mu. Begitulah juga dengan kamu - kamu akan sedar betapa pentingnya sesuatu setelah kamu kehilangannya. Tapi kesemuanya adalah sebahagian daripada warna-warni kehidupan untuk mengingatkan kita pada Allah.

Senyumlah wahai anakku.
Kadangkala kita kena terima hakikat kita tak dapat puaskan hati semua orang. Bila lampu trafik menjadi hijau, ada yang terpaksa henti memberi laluan. Jika tidak berlakulah kemalangan yang tiada siapa yang akan untung melainkan mekanik dan hospital.

Senyum. 

Allahu ~ laju air mata menitis kerana sakitnya merindui suasana yang dahulu. sungguh merindui mereka yang dulunya selalu berada disisiku. Ketawa bersama,menangis bersama,tidur bersama,belajar bersama,makan bersama namun semua itu dulu.. Walau macam-macam yang berada di kotak fikiran masing-masing sekarang ku cuba kuatkan hati bahwa mereka sentiasa ada dihati walau jauh dimata.Aku tak pasti adakah mereka juga terasa kehilangan tapi jujur dihati ini tersentap tiap kali teringat kenangan bersama mereka. Bukan tidak mencuba untuk kembali seperti dulu namun masa tidak mengizinkan.Orang lain tidak akan memahami kerana dia tidak berada disituasi ini :'(  pasrah .

Time study week adalah time yang sangat terasa perbezaannya dengan dulu. Dulu kami study sama-sama,nak ke dewan pun sama-sama.. saling mendoakan.Sangat cemburu bila mereka masih lagi bersama sedangkan aku?bersama orang lain! kejamnya diriku ya rabb :'( maafkan aku sahabat. Ya Allah sungguh merindui mereka :') harap mereka juga ada perasaan yang sama.Paling nak nangis bila terjumpa je mesti salah seorang akan cakap "ukhwah memanggil" allahu~ hanya DIA yang tahu perasaan time tu. Nak nangis nak meraung semua ada tapi still muka cool tak nak diaorg tahu. Jika mereka tersalah anggap dengan kehidupanku sekarang pun aku tak ambil hati lama-lama kerana mereka tak tahu apa yang berlaku sebenarnya.

Orang lain hanya tahu berkata itu dan ini. Namun aku bersyukur kerana punya seorang yang selalu menangis bersamaku kerana kami sama-sama merindui kehidupan kami yang dulu.KAMI NAK JADI NATURE! tapi perjalanan ini masih panjang. Tak usahlah bepaling ke belakang kelak akan membuat kita tidak ikhlas menerima semua ini. Pesanan dia "Jangan menangis walau jasadmu terluka.Allah akan bayar tiap titisan air matamu" :') . Jiwa dia kental sikit berbanding aku yang lembik + lembut ni   -__-'' . Hati kami menangis perit bila tahu ada yang kata ukhwah kami kerana 'jawatan' tapi kami perlu berlagak kuat didepan mereka.Biarlah kami sahaja yang tahu titik permulaan indahnya persahabatan kami.

Maaf sahabat kerana aku sudah berubah dan tidak seperti yang kalian harapkan.Andai kalian tahu bagaimana perasaan ini ~ namun ia hanya harapan yang tinggal harapan.. hanya maaf dan air mata yang dapat diluahkan bila ditanya oleh mereka.Teringat satu malam itu diberi peluang berjumpa dengan dia di surau sesi muhasabah.Hanya air mata dan tangisan yang teresak-esak sahaja yang dapat diberikan.Tak mampu menceritakan bebanan dan kesakitan yang dialami selama ini.Biarlah dia hanya mendengar tangisanku.Serius malam itu sepatah pun tak dapat dikeluarkan melainkan kata maaf dan air mata :'( sungguh merinduimu sahabat...

"Sungguh kasih dan kecintaaku kepada kalian hanya terungkap dengan doa yang menjadi ingatan setiaku kepada kalian.Mana Mungkin aku harus melupakan kalian sedangkan sepanjang suka dan dukaku kalian ada bersamaku.Perjalanan ini tidak akan terhenti walaupun tanpa engkau disisiku.Cukuplah hanya ingatanku dibalas dengan doa dari kalian"









✿ Semoga Allah Redha Dengan Perkongsian Ini ✿

1 comment:

mazni said...

Rasa mcm tak percaya tahun depan tahun akhir alam persekolahan bagi saya. nanti mesti rindu sangat kawan-kawan baik. Apapun, pertemuan dan perpisahan kita kerana Allah. InsyaAllah :')

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...