Monday, 4 November 2013

Kembara Dhuha



Bismillah .. Assalamualaikum :) Alhamdulillah berkesempatan mencoret kenangan kembara dhuha kami di blog ini. Rindu untuk selalu update blog .. Alhamdulillah cuti yang panjang ini memberi banyak kenangan dan hati yang kosong makin terisi. Terima kasih sahabat semua.Indahnya perkenalan kita. Semoga ini menjadi titik persahabatan kita hingga ke syurgaNYA.Cuti kali ini rasa benar-benar dimanfaatkan berbanding sebelum-sebelum ini. Terima kasih Ya Allah diatas kesedaran ini. 

Nak dimulakan cerita,lepas subuh Aqilah dan Izzah serbu bilik najah dengan zati .. ingatkan nak buat apa rupanya nak ajak pergi jogging sekeliling kampung. Mula-mula tu rasa malasnyaaa... dah la lepas subuh.. kompom-kompom la katil memanggil untuk sambung tidur.. Tapi macam mana ntah kami dua setuju nak ikut.. Siap-siap bagai.. turun la berkumpul. Alhamdulillah dalam 18 orang jugak yang berjaya menyahut seruan Aqilah :) Sebelum berangkat kami warming up dulu dengan lagu-lagu nasyid tradisi :D "Demi Matahari,Doa Dhuha,Lagu jihad"

Semua Dah ready? okay kitaorang pun mula bergerak dengan perasaan excitednya meneroka kawasan kampung. First time jogging keluar kawasan AMK :) excited ok ! Tapi start dari awal sampai la balik saya rasa saya jalan kaki lenggang kangkong je yang lain semangat betul lari :p tapi bila rasa nak tertinggal tu memang pecut la kan . Jalan punya jalan sampai la ke satu persimpangan.. Kami hilang arah ! tak tahu jalan :D tapi sebenarnya saya ingat je saje nak test diaorg.. hihi maaf semua~ Sampai la kami di kandang kuda.. Yeahhhh bulatan gembira di tepi ladang kuda :D pengalaman yang terbaik ! Perkongsian yang menarik dari sahabat-sahabat mengenai matlamat . 

"Hidup ini,kita mesti ada matlamat,bukan main redah je" :)
Biarlah gambar bercerita tentang kembara kami :
















Alhamdulillah pengembaraan sudah tamat . Tiba masa untuk pulang. Bila balik kami sarapan pagi sama-sama.. Ada orang belanja roti canaiii dengan roti kaya dan tuna :D nyum nyum.. terima kasih awop awop.. sedapp sangat awop masak , huehue :p Tak berkesan jogging kami bila balik makan roti canai ! adoii lemak bergumbira la jawapnya..




Sesungguhnya,

Perasaan kasih sayang yang ingin kita bina dalam generasi manusia ialah perasaan ukhuwah kemanusiaan. Kasih sayang ini tertanam dalam hati sanubari setiap insan yang telah dimurnikan oleh seorang ibu yang melahirkan anak. Walaubagaimana pun perasaan kasih sayang yang ada pada anak itu sebenarnya dipusakai dari kedua ibubapa.

Kebahagiaan hidup seorang insan terletak kepada kehadiran kedua ibubapa. Merekalah membentuk peribadi mulia anak hingga terbinanya perasaan kasih sayang antara ibubapa dengan anak yang akan menjadinya mengenali perasaan yang sama terhadap sesama manusia. Pengenalan kepada suasana kasih sayang dengan orang di sekelilingnya akan dimurnikan atau ditarbiah oleh Islam iaitu wahyu dari Zat yang Maha Pencipta maka akan membawa anak itu untuk mengenali felosofi ukhuwah kemanusiaan.

Hidupnya seorang insan wajar mengenali perasaan kasih sayang kerana manusia  adalah makhluk bersosial maka memerlukan kehadiran orang lain. Perasaan kasih sayang perlu dalam perlaksanaan aktiviti seharian  yang membabitkan  perlaksanaan beberapa tugas  yang tertentu  bagi memenuhi tanggungjawab kepada diri dan tanggungjawab kepada manusia lain. 

Sekian berita melaporkan aktiviti pagi itu :) Semoga kenangan ini tersimpan di lubuk hati kita ye .. Wasalam alaik . Terima kasih semua.. Sayang awopp 









✿ Semoga Allah Redha Dengan Perkongsian Ini ✿

1 comment:

afiqah khadri said...

cantik..best kan.. insyaAllah sy x kan lupe time nih..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...