Tuesday 16 October 2012

Syukurkah Kita???


"Dan bahawa manusia hanya memperoleh apa yang telah diusahakannya."
(An-Najm, 53: 39)

Kebanyakan students & termasuklah saya selalu anggap yang markah tinggi-tinggi, gempak, hebak, mantOp & seangkatan dengannya dinobatkan dengan suke & happynyer sebagai pelajar yang cemerlang & gah di seantero pra-sekolah, tadika, sekolah mahupun di universiti...Dan kebanyakan students & termasuklah juge saya sekali lagi akan mengeluh & kadang-kadang teriak kalau dapat paper je tengok-tengok markah rendah, cukup-cukup makan minum, atas-atas pagar sekolah, ala-ala kadar & sama waktu dengannya.


Kita rabun & kadang-kadang, silau kanUjian bukan hanya teletak pada kegagalan ,Cubaan bukan hanya terletak pada kehampaan,Dugaan bukan hanya terletak pada keputus asaan...

Kita tak bersyukur..Dapat markah sikit je,Dapat markah corot je,terus konyok-konyokkan kertas
remuk-remukkan paper,supaya kawan sebelah tak sempat nak intai..sye mmg suke sorok-sorok kertas tak nak kasi friends sebelah tgk.Sikit lafaz syukur pun kita tak sempat nak ucap..Cube bayang ramai lagi remaja sebaya kita ni takde peluang langsung nak timba ilmu macam kita sekarang.
Kita insan yang terpilih & mempunyai tanggungjawab...pernahkah kita terfikir?
Kegagalan bukan untuk diratapi & bukan juga untuk dikesalitetapi dijadikan kegagalan sebagai pembakar semangat diriagar lebih bertenaga di kemudian hari.
Senyummm =)



Kalau agak-agak penyakit stress nak datang menyinggah, cepat-cepat baca doa ni,

Bismillahirrahmanirrahiim"Hasbunallah wa ni'mal wakiil.."(Cukuplah Allah untuk menolong kami & Dialah sebaik-baik pengurus." 
 Lepas dapat paper je, depan lect/cikgu/ustaz/ustazah 

terus senyum macam pak cik tu..
Biarkan masyarakat sekeliling tertanye-tanye berape markah kita ..hukhuk  kan comei senyum mcm tu..biarpun hati menangis..jangan tunjukkan pada orang lain..kejayaan juga merupakan salah satu bentuk ujian & cubaan dari Yang Maha Mengetahui. Try duduk sorang-sorang cube teka kenapa Allah tak berikan kejayaan & kemasyuran untuk kali ini? Kita ingat Allah tak makbulkan doa kita. Walhal sebenarnya, kalau dilihat dari mata hati & bukan dari mata realiti Allah nak selamatkan kita dari sesuatu. Kemungkinan besar, kalau Allah kurniakan kita kejayaan & kemasyuran pada ketika itu kita akan bongkak, riak, pandang langit tinggi mendongak & pandang orang yang dibawah kerek penuh belagak.. Kita mampu untuk cakap, "tak mungkin la..takkan aku macam tu kot.."  hello3x..ingat Allah laagi Maha Mengetahui segala yang tersirat & tersurat...


We've limited knowledge so we've limited freedom in our life. Don't think that u're the best planner because Allah is The Most Best Planner ever. We can't assume & predict exactly what will happen in our future. So, we've to depend on Him tightly because we've limited knowledge.Just, keep on praying, never hesitate & trust on Him. 

Hebat kan rahmat Allah =) Bagi mereka yang berjaya,tak beerti Allah tak nak selamatkan anda dari penyakit yang berbahaya kat atas tadi tapi Allah sebenarnya telah memilih anda untuk memegang amanah & tanggungjawab yang besar iaitu kongsikan ilmu itu pada mereka yang lain & amalkan ilmu itu dalam kehidupan seharian. Ilmu bukan hanya terletak pada transcript tetapi tersemat di dalam hati hingga ke akhir hayat. InsyaAllah...^_^

Ingat ni. Kalau ilmu yang diajarkan kepada seseorang itu diamalkan oleh mereka malah di 'share'kan juge pada mereka-mereka yang lain pahala telah dikreditkan terus menerus ke dalam bank amalan anda selama mana ia masih di amalkan. Andai kata telah sampai waktunya kita kembali menghadap Ilahi jangan risau sebab pahala akan terus menerus juge di kreditkan. Tak macam pelaburan saham kan? =) 
Peringatan ini khas buat sahabat-sahabat & terutamanya untuk diri sendiri yang selalu sangattt lupe ni sebab kurangnya makan kurma & kismis =D terima kasih kepada roomate saye yang sudi berkongsi kismis waktu exam hari tu..eh..apsal masuk bab itu pula..eh suke hati la..hehe

sambung balik..Bersyukurlah teman-teman =)


All the best & Bitaufiq wan najah untuk semua students di seantero dunia yang bakal menjalani FINAL EXAM especially buat pelajar-pelajar STPM,STAM,ASASI USIM...kepada sahabat-sahabat saye good luck tau..all the best..doaku sentiasa mengiringi langkah kalian..

 for APIUM students yang telah menghadapi Final Exam..banyak-banyak doa untuk result ye..huehue



Moga ilmu yang kita perolehi dapat dipraktikkan di dalam kehidupan seharian & mampu memberi sumbangan kepada agama Islam tidak kira course apa yang kita major. Bukan Arabic, Usuluddin, Syari'ah, P.Islam  & course2 agama yang lain je boleh sumbang untuk Islam. Econs, Architecture, Engin, Medic, Law, Benl, Ict, Nursing, Tourism, Banking & banyak-banyak lagi sampai tak mampu dah nak mention,pun boleh sumbang juge untuk Islam..

Siapa kata tak boleh??
TAJDIDKAN NIAT SEMULA,STUDY KERANA ALLAHBUKAN KERANA EXAM.
Allah doesn't require you to BE THE BEST AMONGST THE BEST,He just wants u to DO YOUR BEST & He will take care of THE REST.Be strong & keep on praying.ALL THE BEST & YOU'RE THE BEST!

Kejayaan kita bukan terletak di atas usaha kita sepenuhnya tetapi kejayaan kita teletak 100% pada keredhaan Ilahi...

Habluminannas wa Habluminallah"Katakanlah (Muhammad), 'Dialah Tuhan Yang Maha Esa'. Allah tempat meminta segala sesuatu.."(Al-Ikhlas, 112: 1-2)

_allahseekers_ 

✿ Semoga Allah Redha Dengan Perkongsian Ini ✿

4 comments:

Unknown said...

sangat bagus hehehe mudah mudahan dapat berkongsi cerita lagi blog kita dah nak sama lain sikit awk ada cctv hahahha 4 perkara kita perlu tahu tentang kesihatan.

Cik Atynn said...

Terima kasih. Dapat berkongsi ilmu sesama kita. ^_^

Unknown said...

wahhh nak sama ye..cctv tu pengawas anda2 yang nakal..hukhuk

Unknown said...

sama-sama ^_^.. sharing is caring..=)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...