Saturday 31 August 2013

Bila Kita Disakiti


Bila kita disakiti, apa yang kita buat?

kita ada dua pilihan :
sama ada mahu jadi seorang yang pemaaf atau pendendam .

tapi pilihan yang mana satu yang akan membawa kebaikan kepada kita dan orang yang menyakitkan hati kita itu?

scene pendendam :

"Aku tak kan maafkan dia selagi dia tak minta maaf dengan aku."

"Jangan harap aku nak maafkan dia sampai bila-bila walaupun dia melutut dekat aku."

"Aku boleh maafkan dia,tapi jangan harap aku boleh lupakan apa yang dia dah buat kat aku."

"Sorry is never enough because no matter how many times someone said it ,things will never be the same.But when you forgive,you're helping yourself to let go of the pain"

Scene Pemaaf:

"Aku akan maafkan dia walaupun dia tak datang minta maaf,tapi tak pe lah aku maafkan je,mungkin dia tak sengaja." 

"Dia dah minta maaf,dia dah mengaku kesalahan dia,and dia dah cuba baiki keadaan,so kenapa pulak aku tak nak maafkan?"

"memang sakit kalau orang buat kita,tapi kalau berdendam lagi sakit hati .Baik maafkan untuk mendapatkan hati yang tenang."

"The most merciful person is the one who forgives when they can take revenge."

Kita selalu minta Allah untuk ampunkan dosa kita sebab kita percaya Allah itu bersifat Maha Pemaaf dan Maha Pengampun,sebab kita selalu bersangka baik dengan Allah dan kita mengharapkan dia memberikan yang terbaik untuk kita. Tapi ... kita selalu lupa Allah itu juga bersifat Yang Maha Membalas . Takut tak kita if Allah says : "I'll never forgive your sins."to us? Jadi mengapakah perlu kita pilih untuk jadi seorang yang pendendam?sedangkan kita sendiri pun mengharapkan keampunan dari Allah.

Sebenarnya bila kita jadi seorang yang pemaaf,banyak kebaikannya.Pertama kita akan rasa tenang dan insyaa Allah dengan berlapang dada kita terhadap kesalahan orang lain Allah akan buka pintu hati mereka itu untuk berubah ke arah lebih baik dan tak sakitkan hati orang lain lagi.

Semoga kita menjadi seorang yang pemaaf dan bukan seorang yang pendendam untuk mendapat kebahagiaan dunia akhirat dan mendapat hati yang sentiasa tenang.

#jangan lupa doakan keluarga kita yang tertindas di mesir,syria dan palestin.Semoga kita sentiasa dilindungi Allah..Ammiinn :')


#berusaha untuk ikhlas menerima tugas dan desakan bertubi-tubi.Walau sudah penat menangis namun sahabat kembali mengingatkan dalam perjuangan terlalu banyak yang perlu kita korbankan terutamanya 'PERASAAN' allahu~









✿ Semoga Allah Redha Dengan Perkongsian Ini ✿

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...